Parni voz “Ćiro”

Uvod

Grad Travnik je uspostavom Austro-Ugarske uprave u Bosni i Hercegovini postao važno privredno i saobraćajno sjedište. Uskotračne pruge će sve do 1946. godine ostati jedini željeznički saobraćaj u Bosni i Hercegovini. Trasa željezničke pruge uskotračnog kolosijeka Lašva -Travnik stavljena je u promet 26. 10. 1893. godine, a dvije godine kasnije probijena je i trasa željezničke pruge za Donji Vakuf – Bugojno – Jajce, koja je išla preko prevoja Komar. Za tu dionicu je nabavljena specijalna lokomotiva sa zupčanicima.

Ciro_2

Da bi se sačuvala uspomena na nekadašnji željeznički promet u ovome dijelu zemlje koji je pratio i razvoj industrijskih kapaciteta i veći promet putnika i robe, Direkcija željeznica Bosne i Hercegovine je nakon ukidanja uskotračne pruge 1975. godine ostavila na brigu Općini Travnik parni voz “Ćiru” koji se sastoji od lokomotive i dva vagona.

Opis spomenika

Od ukupno 38 parnjača koliko ih je proizvedeno u Tvornici lokomotiva u Beču, osim ove u Travniku postoje još svega tri koje se ljubomorno čuvaju u tehničkom muzeju u Minhenu (Njemačka), muzeju u Ljubljani (Slovenija) i privatnom muzeju u Frojahu (Austrija).

Ova parnjača predstavlja jedini sačuvani primjer zupčaste lokomotive serijske oznake 97-036 izrađene po Abtovom sistemu (nazubljene motke ili zupčanica) u Bosni i Hercegovini. Uskotračna parna lokomotiva 760 mm ima proizvodnu oznaku Flor 2556/1919. Uz nju je smješten jedan zatvoreni i jedan otvoreni vagon. Dužina kompozicije sa lokomotivom iznosi 28,00 m, širina 2,50 m. Dužina tračnica do 32 m.

Stara lokacija spomenika

Kompozicija je bila locirana na stiješnjenom prostoru uz samu saobraćajnicu koja prolazi pored zgrade bivše željezničke stanice, u blizini Autobusne stanice.

PICT0002

Konzervacija i restauracija

Zavičajni muzej Travnik kao pokretač i koordinator projekta spašavanja i konzervacije parnog voza “Ćire” ima za cilj  da se ovaj rijedak spomenik tehnike u cijelosti zaštiti i spasi od propadanja te konačno prezentira na način kako to i zaslužuje.

Proces transporta, konzervacije, restauracije locomotive, izrada replika nedostajućih dijelova kao i restauracija vagona obavljen je u Banovićima.

dscn0457yu

Nova lokacija spomenika

Budući da je travnička lokomotiva raritetan primjerak, ona će se i tretirati kao muzajski eksponat. Zato je, nakon razmatranja nekoliko mogućih lokacija u Travniku, donesena konačna odluka da je slijedom te činjenice logično da se voz nakon restauracije postavi u dvorište Zavičajnog muzeja Travnik, na sjevernoj strani koja graniči s glavnom ulicom.

Vratio se “Ćiro”

Nakon obavljenog procesa konzervacije i restauracije u Banovićima, obnovljena lokomotiva i željeznički vagoni stigli su u Travnik 2012. godine. U svrhu promocije nove muzejske akvizicije, Zavičajni muzej Travnik priredio je multimedijalni hepening „Vratio se Ćiro!“, podsječajući time stare generacije i upoznavajući nove naraštaje Travničana na značaj uskotračne pruge i parnog voza za žitelje ovog dijela Srednje Bosne.

Stigao_nam_CIRO_multimedijalni_hepening (20)
pdfParni voz “Ćiro” – katalog